Klik di sini ye... ;)

Wednesday 12 October 2011

Produksi Upin Ipin, Les' Copaque bersekongkol Dengan Parti Politik??

On the way balik umah smlm, dengar berita kat Era pasal pakatan Les' Copaque dengan parti politik anti kerajaan bagi memasarkan Upin & Ipin.... Dah tentunya Pengarah Urusan Les’ Copaque, Hj. Burhanuddin Md. Radz, telah menegaskan dan menafikan tuduhan berunsur fitnah daripada blog http://sel13.com/archives/444 .Dalam hati ni terus rasa x puas hati pada blogger nih...


Blog sel13 menulis entry bertajuk “Ahmad Idham dan Penerbit Upin Ipin Bersekongkol Dengan Pas Kelantan” pada 11hb Oktober 2011. Ekceli aku pon x faham pakatan yang macam mana dia ni maksudkan... Yang aku tau... Tak baik ko buat fitnah!! Ada bukti ke ko nih?? Kena saman karang baru tau. Jangan la tabur pasir pada periuk nasi orang. Bumiputera plak tu... Memang la melayu ni banyak yang ada penyakit PHD... Perasaan hasad dengki.


Kalau iyepon depa bersekongkol... kenapa plak ko nak sibuk2. Setau aku lah... Upin Ipin ni banyak kisah tauladan untuk anak2. Bukan senang nak cari cerita animasi yang melambangkan bangsa Malaysia.... Budaya melayu yang beragama Islam terutamanya. Tak kisahlah parti apa pun.... kerajaan ke, anti kerajaan ke... please la... Jangan melibatkan mende2 mcm ni dalam politik.... Takkan pasal Upin & Ipin pon korang nak gaduh.... Bende yang baik, eloklah kita teruskan... support la hasil seni anak tempatan!!


Just nak share pengalaman masa saya ke Bandung-Jakarta bulan Julai 2011. Supir kami dan orang2 di Indonesia mmg sangat2 suka dengan Upin & Ipin. Bukan anak2 kecil aja yang suka..... orang dewasa pon nonton jugak bu, kata Pak Erwan. Saya pon tanyalah...kenapa ya? "Sebab ceritanya bagus sekali bu... semuanya baik2 belaka....Anak2 bisa ikut semuanya. Lagian orang Indonesia itu sendiri sudah hilang sopan santunnya... Yang maling, yang jahat ....Yang jahat2 itu jadik ikutan anak2. Jadiknya, bila anak2 ini nonton Upin Ipin, makanya mereka bisa tau...yang mana elok,yang mana ngak....Bisa tau, yang mana dosa dan pahala. Kalau bisa, biarlah berterusan begitu"katanya. Bersungguh2 betul supir aku nih berbahas pasal Upin dan Ipin. Kembang hidung bila dapat tau orang2 Indonesia sangat2 memuji hasil animasi anak bumiputera. Memang media dah lama menyiarkan "Upin dan Ipin Meletup di Indonesia". Tapi lain perasannya bila kita dapat tahu dari mulut orang Indonesia itu sendiri. Melihat supirku yang bersungguh2 mahukan Upin dan Ipin terus disiarkan di Indonesia. Aku rasa BANGGA!! Kalau orang luar tahu menghargai....kenapa kita tidak?? Fikir-fikirkanlah....


Tak payah tengok jauh2 la... di negara kita sendiri pon. Budak2 ni memang x nak dengar kalau mak bapak yang bagi nasihat. Tapi kerja kita jadik senang bila ada Upin & Ipin.... sambil nonton ngan anak2, sambil2 tu jugak kita nasihat depa. So, bila anak2 saya kurang asam je sket, ingatkan diorang balik,.... 'Ingat x dalam Upin Ipin semalam"... Anak aku yang sulong tu pon ckp.... Owh... ok...ok... ;)







2 comments: